Waarom Mooie Ogen wel is gesloten (en je de creakillers moet mijden)

Vanwege de Corona-crisis is Mooie Ogen gesloten. Althans de winkel. Via de site draaien we volop en loopt ons hoofd over van de ideeën die we straks voor onze fans in petto hebben. Maar nu staat bovenal de gezondheid van mijn team en onze klanten voorop. Daarom volg ik de richtlijnen van het RIVM. Al is er de laatste dagen iets geks aan de gang. Ik moet mij steeds vaker verantwoorden waarom Mooie Ogen is gesloten waar andere opticiens wel open zijn. Ik stel jullie de volgende vraag: Moet de vraag niet zijn waarom je als brillenspecialist nog wel open bent? Graag jullie idee daarover.

Hoe doe je een oogmeting op 1,5 meter

Naast die volgens mij logische vraag, dan nu de gedachten die achter het tijdelijk sluiten van de winkel liggen. Mooie Ogen staat niet alleen voor kwaliteit maar ook het waarborgen daarvan. En daar begint meteen de ellende die ons dwingt deuren dicht te houden. Want denk niet dat we dat voor ons plezier doen. Het liefst gaat Mooie Ogen vandaag nog open. Maar hoe doe je een oogmeting op 1,5 meter? Wij zitten en staan voor een meting veel te dicht bij de klant dus het antwoord is simpel: Het risico is veel te groot, dat lukt niet. Nee ook niet met een verrekijker.

Maatwerkglazen opmeten lukt nu ook even niet

Stel dat ik de regels aan mijn laars lap, dan hebben we het volgende probleem. Elke bril/kunstwerk bij Mooie Ogen vraagt om maatwerk waar het de glazen betreft. En de opmeting en de levering daarvan is ook even niet mogelijk. Maar, zoals ik in het begin al zei, bovenal gaat het mij om de gezondheid van mijn team, onze klanten en hun gezinnen. Die verantwoordelijkheid neem en voel ik als mensen-mens ook.

Opticien is een contactberoep

Natuurlijk had niemand deze toestand een maand geleden kunnen verzinnen. Stond niemand er bij stil dat we met Mooie Ogen als opticien een contactberoep hebben. En niet alleen fysiek. Juist bij Mooie Ogen staat het menselijk contact voorop. En als ik contactberoep zeg, vind ik het curieus, ik zal mij vriendelijk uitdrukken, dat collega optiekers hier blijkbaar heel anders over denken. En zelfs met droge ogen beweren dat ze volgens de richtlijnen van het RIVM werken.

Lol hebben met de klant

Zoals altijd volg ik ook nu mijn hart en neem zelfstandige beslissingen zonder naar anderen te kijken. Dat heb ik altijd gedaan en dat zal niet veranderen. Gewend als ik ben om niet achter de massa aan te lopen. Waarbij ik als ondernemer altijd één ding voorop stel. Samen met de klant wil ik lol hebben.

Echt contact vind je niet bij de creakillers

Als ik ergens, bijvoorbeeld in een restaurant in de watten wordt gelegd en gelukkig naar buiten stap, hebben ze in mij een klant voor het leven. Daar streef ik bij Mooie Ogen ook naar. Daarom verbaast het mij dat in een tijd waarin echt contact tot een schaarstegoed behoort en daardoor extra belangrijk is, velen zich storten op anonieme webwinkels, de creakillers. Is dat verveling of de hunkering naar een wel heel kort geluksmomentje?

De tijd van de lokale helden komt eraan

Mooie Ogen roept bij deze al haar klanten en fans op nog even geduld te hebben en de richtlijnen van het RIVM serieus te nemen en er ook naar te handelen. Als alles straks weer op gang komt, zoek dan het contact met jouw plaatselijke winkelier. Dat zijn toch de ondernemers die een stadscentrum levendig houden. Die het leuk maken een rondje te doen, mooie winkels te bezoeken, een terrasje te pakken en je onder te dompelen in inspiratie en gezelligheid. Voor mij zijn de lokale helden de creatieve actieve ondernemers met andere, nieuwe talenten. Daar reken ik zeker ook Mooie Ogen onder. Wij, local heroes, hebben een creatief imago, de energie spat er van af en we durven onze nekken uit te steken. We geven kleur aan een stad. Velen van ons hebben het nu zwaar en zijn onzeker. Maar er komt een nieuwe tijd aan. Een tijd voor de lokale helden. Nog even geduld aub.

Tot blogs en reageer. Is goed voor ons menselijk contact.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Mooie Ogen? Volg ons dan op Facebook.

Of lees onze blogs.