Waarom groeien als bedrijf veel meer is dan winst maken

Wie betaalt de rekening

Ooit vroeg men aan Martin Luther King: Wat zou je doen als morgen de wereld vergaat? Zijn antwoord: Ik zou vandaag nog een boom planten. Het optimisme van deze charismatische leider spreekt mij aan. Voor mij betekent die uitspraak ook dat we moeten stoppen met de jacht naar meer, meer en nog meer winst. Winst die in veel gevallen ten koste gaat van onze medemens en het milieu. Want hoe goedkoop ook iets wordt aangeboden, ergens betaalt iemand of iets de rekening.

Een eerlijke boterham verdienen met tijdloze brillen

Natuurlijk is Mooie Ogen slechts een bescheiden schakel in het grote geheel. Maar dat is voor mij geen reden om dan maar de andere kant op te kijken. Juist niet. Daarom vind ik het belangrijk dat we samenwerken met mensen die tijdloze brillen maken. Producten die uit ateliers komen waarvan je weet dat daar een eerlijke boterham wordt verdiend.

Boekentip: Fantoomgroei

Wij willen wegblijven van producten en distributies waarvan je weet dat de arbeidsomstandigheden dicht bij moderne slavernij liggen. Dan heb ik het echt niet alleen over Azië. Ook in Europa, ja zelfs in Nederland is daar sprake van. Ik raad iedereen aan om het boek Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten te lezen. Daarin komen ook de kwalijke omstandigheden, bijvoorbeeld Bol.com en Uber aan de orde. Geen zin om te lezen. Zoek dan hun podcast op. De jacht bij veel van die giga-bedrijven naar meer winst ten koste van de mens en milieu is ontluisterend.

Investeren in innovaties

Mooie Ogen heeft geen aandeelhouders met dollartekens in de ogen of een bonus-bijeen-graaiende top. Ik investeer in de persoonlijke ontwikkeling van mijn team, in collecties en innoverende apparatuur. Op die manier groeit kwaliteit mee ten behoeve van onze fans en mijn medewerkers.

Kleine exclusieve collectie monturen en zonnebrillen

Dat kiezen voor kwaliteit vinden jullie terug in onze kleine zeer exclusieve collectie monturen en zonnebrillen. Niet alleen maken wij daarin het verschil met al die optiekketens. Ook werkt Mooie Ogen op deze manier niet mee aan die enorme afvalberg die de mode-, en optiekindustrie veroorzaakt. Wij hebben van iedere bril maar één in de collectie. Is deze verkocht, dan komt er een nieuwe/andere voor terug. Zo blijven wij met een constante hoeveelheid werken zonder enorme overbodige voorraden.

Uitverkoop past ons niet

En nee, we doen niet aan sale. Dat geldt zelfs met dit warme weer ook voor onze zonnebrillen. Die hebben een tijd design-montuur. Als je die op je neus zet, zeg je tegen de buitenwereld dat je niet meedoet aan al die modetrends. Je zegt ook dat je kiest voor tijdloze kwaliteit voor een eerlijke prijs. En zeg nu zelf. Daar past toch zeker geen uitverkoop bij. Bovendien doe je iedereen die heeft meegewerkt aan deze kunstwerkjes daar mee tekort. En dat willen wij niet.

Met Mooie Ogen naar de wereld kijken

Deze manier van werken heeft in mijn ogen voor de toekomst alleen maar voordelen. De tijd is rijp en ik denk onomkeerbaar om echt iets te veranderen. Laten we ons als ondernemers een statement maken en de consument bewust maken van het feit dat het echt anders kan en moet. Tenslotte willen we allemaal een betere wereld voor onze (klein)kinderen. Daarin past al die veel te goedkope mode, te goedkoop voedsel of vliegreizen voor weggeefprijzen al lang niet meer. Dat snapt toch ieder weldenkend mens? Ik stel voor dat we meer met Mooie Ogen naar de wereld kijken. Zelfs als na deze blog maar één persoon dat doet, zijn wij weer gegroeid. Als we dit streven ook aan elkaar doorgeven, kan er iets heel moois ontstaan.

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie reacties op deze blog. Dus laat van je horen!
wil je een afspraak met ons maken? Neem dan contact met ons op.

Blijf gezond en tot blogs.

Sharon