Succesvol ondernemen is keuzes maken

Ondernemen begint bij de vraag: Wie ben ik? Wat wil ik? Waar kies ik voor? Simpele en snel getikte vragen, terwijl het antwoord bepalend is voor je toekomst. Ondernemen is telkens weer keuzes maken. Waarbij voor mij eigenlijk maar één vraag leidend is: Wat voel ik? Ik ben, ook of misschien wel juist als opticien een vrije vogel die altijd dicht bij zichzelf blijft en de makkelijke weg niet interessant vind. Niet uitdagend genoeg, om dat verschrikkelijke woord maar eens te gebruiken.

Mooie Ogen staat voor eigenheid

Net zoals het koude zweet mij uitbreekt als ik aan collectief inkopen denk. Als je in een kudde loopt, sta je vaak in de stront. Want waar blijft dan je eigenheid? De eigenheid waar Mooie Ogen wél voor staat. Natuurlijk was mijn keuze bij de start van Mooie Ogen spannend. Ook al omdat design nogal eens wordt verward met heel duur. Toch ben ik er voor gegaan. Gewoon omdat ik geloof in Mooie Ogen en hou van mensen die met mij mee durven te gaan. Maar ook vanwege de liefde voor de ontwerpers die er voor zorgen dat onze collectie met kop en schouders boven de middelmaat uitsteekt.

Geen Ray-Ban, Gucci, Dolce&Gabbana

Om het signatuur van Mooie Ogen te bewaken, kies ik bewust voor een collectie met een duidelijk signatuur die bij onze stijl past. Dat betekent meteen dat Mooie Ogen niet gaat voor een brede collectie van bekende merken als Ray-Ban, Gucci, Dolce& Gabana etc. Wij kiezen er voor om te werken met een beperkt aantal designers die ruim baan krijgen. Zij moeten er voor zorgen dat bij het zien van een nieuwe collectie het meteen moet voelen alsof alle remmen los gaan. Een bijna erotisch gevoel.

Daarnaast moet het ogen als een Mooie Ogen-collectie waarbij het merk er bijna niet meer toe doet. Dat klinkt wellicht onaardig naar de kunstenaars, maar zo is het niet bedoeld. Natuurlijk benoemen we deze grootmeesters van onze brillen en zonnebrillen.

Design en Kunst

Mooie Ogen is inmiddels een merknaam maken met uiteraard een duidelijke handtekening waarbij, ik heb het al meerdere malen onderstreept design en kunst hand in hand gaan. Dat die aanpak wordt gewaardeerd merken wij elke dag aan de reacties van onze klanten. Een kunstzinnige omgeving die wegblijft van de overdaad is als balsem voor de ziel.

“Slechts” 350 brillen

Maar denk nou niet dat door mijn filosofie het aanbod schaars is. We hebben nog steeds zo’n 350 brillen in de winkel. Allemaal eigenzinnige ontwerpen. Bij Mooie Ogen is het geen kwestie van een enorm aanbod waar als je geluk hebt, die ene aparte tussen zit. Bij ons zijn het allemaal unieke stukken en gaat het er om welke het beste bij je past. Als dat stress oplevert is er geen man overboord. Wij zorgen er voor dat je met een fraai verlengstuk van jezelf en van Mooie Ogen vrolijk en zonder twijfel naar buiten stapt.

Iris Apfel filosofie

Inmiddels lopen er zoveel visitekaartjes rond dat Mooie Ogen in heel Nederland bekend begint te worden. Liefhebbers uit heel Nederland komen naar Schagen om onze winkel te bezoeken.
Zij begrijpen net als al die andere lieve klanten wat mijn lichtend voorbeeld Iris Apfel bedoelt met haar uitspraak:

’When you don`t dress like everyone else, you don`t have to think like everyone else’.

Tot blogs, Sharon

Ben je nieuwsgierig geworden naar de collectie? Neem dan contact met ons op via de contactpagina.

Jetta op de toonbank