Klantbeleving en gezondheid gaan hand in hand bij Mooie Ogen

Dit wordt wat mij betreft de laatste blog over corona en alle maatregelen die daarmee te maken hebben. Afgelopen zaterdag zijn we weer open gegaan en daar hoorden natuurlijk de 1,5 meter, handen wassen en het desinfecteren bij. Natuurlijk zijn we dolblij dat we jullie weer kunnen ontmoeten. Maar ondanks dat we een week voor de opening hadden geoefend, blijken het toepassen en het zich houden aan de nieuwe spelregels een ‘hell of a job’. Mooie Ogen gaat als boetiek-optiek voor de ultieme klantbeleving. En ondanks onze vele meelevende en begripvolle klanten, voelen die noodzakelijke spelregels toch als stoorzenders. Dat bleek meteen al het eerste uur dat we open waren.

Afspraak maken voor brillen passen.

Voorbeeld: Ik was bezig met een briladvies voor een echtpaar dat vooraf keurig  een afspraak had gemaakt. Om ze goed van dienst te zijn plannen wij daar 1,5 uur voor. (bril uitzoeken, oogmeting, glazen metingen etc). Ondertussen waren Miranda en Jetta bezig met brillen stellen bij andere klanten. Op dat moment komen er nog twee bekende enthousiaste klanten in de winkel. Eén van die twee ziet een geweldige toffe rode bril die je bijna  hoort schreeuwen: ’Hallo jij daar, ja jij…pas mij.’ Zie ik haar vervolgens met die geweldige bril op haar neus staan glunderen. En het moet gezegd worden, hij stond haar fantastisch. Maar ja, corona hé. Dus in plaats van complimenten klonk er nu een ’Neeeeee, je mag niet zomaar zelf brillen aanraken!!!’ Op datzelfde moment dacht ik: ’Waar ben ik mee bezig?’ Nadat ik de nieuwe spelregels had uitgelegd aan deze lieve klant, hebben we er gelukkig smakelijk om gelachen. Ook zij was zich natuurlijk van geen kwaad bewust.

Mooie Ogen staat voor feest.

Dankzij die  enthousiaste klant en de rode bril hebben wij geleerd dat het dus toch nodig is bordjes tussen de brillen te plaatsen. Uiteraard met leuke, positieve teksten. Maar de boodschap blijft: Blijf met je vingers van onze gedesinfecteerde brillen af. En we hebben met pijn in ons hart maar een gedeelte van de collectie niet meer in het zicht gelegd. Met pijn omdat Mooie Ogen staat voor uitbundigheid, feest en laat je zien!!

Ook voor het afstellen van een bril: afspraak maken

Nog een voorbeeld. Komt een echtpaar de winkel in om een zonnebril af te stellen. Vraagt Miranda of ze afstand willen houden en liever niet met hun handen overal aan willen zitten. Zegt de heer, waarschijnlijk uit spontaniteit: ’Ach joh meiden, maakt mij niet uit hoor. Je mag gewoon dicht bij me komen.’ Roepen wij alle drie in koor: ’Ja, maar het maakt ons wel uit!!’ Dus ter bescherming van onze fans en onszelf  hebben wij ook besloten dat zelfs voor het afstellen van een bril het beter is een afspraak te maken, of netjes buiten te wachten.

Veilig gevoel.

Zo zal het de komende tijd nog wel vaker gaan. Het vergt ook veel van ons. Iedere handeling die voorheen zo routinematig werd uitgevoerd, wordt nu zorgvuldig overdacht. Ik vraag me af hoe andere ondernemers het nu doen.  Ik weet dat bij sommige kledingzaken alle gepaste kleding wordt gestoomd om eventuele ziekteverwekkers uit te schakelen. Ik zie ook een enorm verschil in maatregelen om virusoverdracht te voorkomen bij kappers. Ik let hier op en ga alleen nog daar naar binnen waar het voor mij veilig voelt. Zo werk ik ook met mijn team in onze winkel. En ik merk dat onze klanten dit waarderen.

Corona bewuste klanten

In deze tijd ontstaat er een tweedeling in het type klant: de bewuste en de negerende.  Ik hoor toch liever bij de bewuste klant die zich nog bewust is van het corona-virus en daarom ook het nu langzaam oprukkende uitverkoopvirus met de daarbij gepaard gaande drukte zal mijden. Ook de winkels zelf zouden moeten wegblijven van dat uitverkoopvirus. Om te overleven is het van belang om nu niet te gaan stunten met prijzen. En tegen de klant zeg ik: ’Koop alleen duurzaam, bewust en iets wat lang meegaat. En dan ook nog lokaal en niet bij die anonieme webwinkels. Deze pakhuizen hebben het maar makkelijk met de corona maatregelen. Alleen de koerier hoeft zichtbaar 1,5 meter afstand te houden. Maar hebben jullie er wel eens aan gedacht hoe er daarvoor met jouw bestelling wordt omgegaan?

Blijf zuinig op je gezondheid

Bij Mooie Ogen weet je zeker dat klantbeleving en gezondheid hand in hand gaan. Wij gaan dus lekker door met al onze aanpaste regeltjes en blijven zuinig op onze klanten.

Tot blogs en blijf gezond,

Sharon

Wil je een date met ons plannen? Maak dan een afspraak via onze contactpagina.