Hoe Mooie Ogen terugkijkt op 2020

Daar zitten we dan. De laatste regels zijn getikt en deze laatste blog van het jaar kan de wereld in. Deze is van ons drieën of zoals we bij Mooie Ogen gewend zijn: kwestie van teamwork. Waar moeten we het over hebben? Normaal gesproken maak je de balans op van weer een jaar het zakelijk bestaan. Begrippen als voorraad tellen, doelen wel of niet gehaald of hoe staat het met de innovaties ten opzichte van…? Ja waarvan eigenlijk? Alles is anders, heftig anders.

Drie ondernemende vrouwen die de ballen hoog houden

Trendwatchers weten het even niet meer. Immers lang vooruit plannen heeft even geen zin. En het oude kan onder de delete-knop. Nou daar sta je dan als toekomstgoeroe met een mond vol tanden mét mondkapje bibberend in je handsopje naar het nieuwe jaar te staren.
Weet je wat, wij gooien alle sombere beslommeringen in de kliko en vinden ons gewoon weer opnieuw uit. En ik, Sharon, zeg: “Wij van Mooie Ogen kunnen dat. Samen met Miranda en Jetta vormen wij het team dat de ballen hoog kan houden. Afgelopen jaar zijn wij sterker geworden dat ooit. Met als twee natuur schakelen, improviseren en innoveren. Kom maar op 2021.”

Naamsbekendheid Mooie Ogen is, ondanks Corona, gegroeid

Sharon: “Omzetprognoses, targets. Ik heb er niet zo veel mee. Dat wil niet zeggen dat we hier zo maar wat aanrommelen. Stel je voor zeg. Natuurlijk heb je als kompas meetbare cijfers nodig. Maar ik kijk veel liever naar de menselijke, persoonlijke doelen. Dat klinkt in deze tijd misschien ‘Kerstmisserig’ maar het is verre van dat. Mijn denkwijze staat juist voor een lange termijnstrategie voor Mooie Ogen. Als ieder teamlid optimaal tot haar recht komt en haar talenten steeds verder kan ontwikkelen, betekent dat ook groei voor Mooie Ogen. Daarmee onderscheiden we ons in eigenheid en dat maakt dat onze naamsbekendheid het afgelopen jaar als een uitdijende olievlek steeds meer mensen heeft bereikt. Mensen die ons zelfs onder vaak moeilijke omstandigheden toch wisten te vinden.”

Niemand wist wat Corona betekende

Jetta: “Ik was gelukkig in januari nog op wintersport geweest. Voor de eerste keer dus dat was voor mij het afgelopen jaar ook één van de hoogtepunten. Maar al snel kwam Corona en de intelligente lockdown. Wat dit betekende wist niemand. Sharon besloot de winkel in ieder geval tijdelijk te sluiten.”
Miranda: “Mijn hoogtepunt van 2020 is dat we ondanks alles positief, creatief en optimistisch zijn gebleven. We zijn als team nog hechter geworden. Onder Mooie Ogen staat een oersterke driehoek constructie waardoor we het afgelopen jaar in januari fris van start zijn gegaan en ondanks alles ook fris zijn gebleven.”

Sharon: “Ja inderdaad. Ik voelde wel aan dat de plannen van 2020 van tafel konden. Om vervolgens met elkaar eerst te gaan onderzoeken waar we stonden en wat we dit jaar zouden kunnen doen aan de hand van nieuwe spelregels. Het was mooi om te zien dat we in die zeven weken dat we de deuren dicht hielden, enorm zijn gegroeid. We zijn ons nog meer dan we al deden, gaan richten op marketing via social media. We werden ons bewust van de rol als influencers die ons werd toegedicht. Een rol die we nog meer zijn gaan uitdiepen. Met vragen die we onszelf stellen. Wie van ons spreekt welke doelgroep aan? Welke stijl hoort daarbij, welke kleuren, welke woorden etc.”

Carrière-puppy, rockstar-glamour-mum en kleindochter Iris Apfel

Jetta: “Ik ben dit jaar omgedoopt tot de carrière-puppy van Mooie Ogen en heb in deze periode ook nog even mijn opleiding afgerond en mijn vakdiploma op zak.”
Miranda: “Ik pakte de rol als rockstar-glamour-mum en om in de glamoursfeer te blijven. Sharon rekenen wij tot de eigenzinnige ondernemende kleindochter van Iris Apfel. We hebben hier prachtige mood-boards bij gemaakt, persoonlijke ontwikkelingen in eigen schriften vastgelegd, bijpassende foto’s en video’s gemaakt etc. En al deze creabea-activiteiten vinden jullie nu terug in de winkel, de blogs en social media-posts. Er gingen nieuwe deuren open waar wij nieuwsgierig doorheen zijn gestapt. Daardoor kunnen we nog meer dan anders schoonheid laten zien waarvan Mooie Ogen zoveel heeft te bieden.”

Marketing heet bij Mooie Ogen intuïtie

Sharon: “Ik lees en leer graag over marketing. Als ik dan gelikte marketingtermen lees als ‘community marketing’ en ‘influencer marketing’ moet ik toch wel glimlachen. Ik had er nog nooit van gehoord, wist niet eens dat die beestjes een naam hadden. Terwijl ik die termen in de praktijk al jaren toepas. Bij mij heet dat intuïtie, waar ik sterk op vertrouw. Als ik nieuwe ideeën voor mezelf visualiseer, weet ik dat er vroeg of laat iets of iemand op mijn pad komt waardoor zo’n idee uitgevoerd kan worden. Is dat spiritueel? Mag van mij. Ik zie het meer als kansen zien en pakken.”

Dikke innovatie met AVA oogmeet apparatuur

Jetta: “Ja, zo is het ook zeker gegaan met onze nieuwe oogmeetapparatuur. Deze nieuwe apparatuur zou eigenlijk pas in januari 2021 op z’n vroegst bij ons kunnen staan. Door alle persoonlijke ontwikkelingstrainingen hebben wij ook geleerd te visualiseren.”

Met zijn drieën tegelijk. “Haha, daar kan geen universum tegenop. De nieuwe AVA meetapparatuur werd afgelopen zomer bij Mooie Ogen neergezet. Dat vinden we zo mooi. Terwijl de hele wereld een beetje verdwaald lijkt, voeren wij GEWOON een dikke innovatie door.”

Lockdown is voor Mooie Ogen tijd van reflectie

Het team heeft de zeven weken lockdown in het voorjaar ervaren als een tijd van reflectie.
Miranda: “Ik vind het heel mooi om te zien dat als je uit het oude durft te stappen, zich plots veel meer mogelijkheden aandienen. Wij durfden dat, waardoor we in deze tijd van crisis nog actiever en creatiever dan anders zijn geworden. Het voelt voor mij als een nieuw avontuur. We hebben met z’n drieën dit avontuur omarmt en gaan er driehonderd procent voor.”

Susanna-met-de-mooie-ogen zaadjes geplant

Sharon: “Tijdens de lockdown periode in het voorjaar zijn we onder andere aan het ‘tuinieren’ geslagen en hebben we heel wat (Susanna-met-de-mooie-ogen) zaadjes geplant. Daar plukken we nu nog steeds de vruchten van. Brillenliefhebbers uit het hele land (en soms zelfs van ver over onze landsgrenzen) hebben via social media met ons kennis gemaakt, zijn ons gaan volgen en wagen er dan uiteindelijk een dagje Schagen aan om een echte Mooie Ogen te komen uitzoeken.”

Inkopen nieuwe brillen is ook veranderd

Sharon: “Als je mij vraagt wat er nog meer is veranderd? Ik werk niet meer met een lange termijn strategie. We kijken hooguit drie maanden vooruit. Daardoor kun je, waar nodig, veel sneller schakelen. Dat geldt ook voor de inkoop van onze collectie monturen en zonnebrillen. In het pre-corona tijdperk kochten we op internationale beurzen flink in. Meestal om voldoende voorraad te hebben voor de komende 6 maanden. Maar de ene na de andere beurs werd gecanceld. Hoe het nu gaat? Eigenlijk veel beter. We kopen per maand in bij de designateliers. Zij produceren veel vaker een kleinere nieuwe collectie. Dat is kostenbesparend en duurzamer. En niet onbelangrijk: Voor iedereen relaxter. Die druk van de deadlines en de druk van de grot beurzen is er af. Terwijl we onze klanten een nog exclusievere collectie kunnen bieden die vaker wisselt.”

Jetta: “Inmiddels hebben wij, internationaal, in de brillen designerwereld een bekende naam. Hierdoor benaderen de leukste designers ons. Zo komt er (waarschijnlijk) in januari een nieuw te gek merk bij Mooie Ogen. Niet door ons op een beurs gevonden. Nee, zij heeft ons gevonden. Sorry, ik mag nog even niets verklappen, copycats liggen op de loer. Zo heeft dit bizarre jaar ons toch veel moois en goeds gebracht.”

Toekomst duurzaam ondernemen is passie leven en delen

Sharon: “Ik ben mij ervan bewust dat deze manier van ondernemen iets is wat ik altijd al wilde. Verkooptargets van medewerksters, bedrijfsgroei alleen uitgedrukt in cijfers, waren al nooit mijn ding. Persoonlijk leiderschap en ontwikkeling, je passie leven en delen des te meer. Dat is voor mij ook de toekomst voor duurzaam ondernemen. Daarom schiet ik waarschijnlijk niet in de stress door een lockdown. We beleven met z’n drieën deze tijd als heel bijzonder. En het meest interessante is dat als ik, nu aan het einde van het jaar, toch even naar de cijfers kijk, kan zeggen dat Mooie Ogen ongelooflijk met ons is mee gegroeid. Zo zie je maar: als je als mens tot bloei komt, groeit je omgeving met je mee.”

Voor iedereen wensen wij als team jullie fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar. Tegen onze fans zeggen we: “Tot gauw”. Tegen de nieuwkomers: “Welkom bij Mooie Ogen. “

Blijf gezond, blijf sterk en blijf stralen met je Mooie Ogen

Sharon, Miranda en Jetta

Wil je ons ontmoeten in 2021? Neem dan contact met ons op.