Mooie Ogen is jarig

Covid en feestvieren verdragen elkaar niet echt. Al is de vierjarige verjaardag van Mooie Ogen genoeg reden om een feestje te vieren. Hoewel ik (Sharon) niet van het terugkijken ben, vind ik dit wel een bijzondere gelegenheid om met Miranda en Jetta, maar ook met jullie achter én vooruit te kijken.

‘We hoeven er geen doekjes om te winden. Het zijn uitdagende tijden. Nee, ik heb het bewust niet over moeilijke tijden. Met zijn allen weten we dat deze pandemie het nodige van ons vraagt. Maar dit hardnekkige virus motiveert ons als team juist om vol gas te geven. Met als gevolg dat de jarige Job op volle toeren draait. Deze tijd laat mij zien dat de beslissing van vier jaar geleden om een nieuwe boetiek te openen, de juiste was.’

Mooie Ogen is een getransformeerde opticien

‘Het was zo’n 5 jaar geleden. Ik was helemaal klaar met de oude manier van werken. Wilde het anders, een complete transformatie. Ik heb de bezem door de old-school-aanpak gehaald en mezelf opnieuw uitgevonden. De Mooie Ogen die ik in gedachten had, werd werkelijkheid. Vindingrijker, duurzamer en persoonlijker. De marketing volledig inzetten op mond-tot-mond reclame en online gaan. Duidelijk zichtbaar worden door uitbundig gebruik te maken van sociale media. Dat ik dit met jullie deel via onze blog is daar een bewijs van.’

Het is belangrijk jezelf te laten zien

Miranda: ‘Sharon heeft ons in de afgelopen vier jaar bijgebracht hoe belangrijk het is om jezelf te laten zien. Want hoe kunnen mensen voor ons kiezen, als ze ons niet kennen? Ik vond het trouwens nog best spannend mezelf terug te zien in video’s en mijn eigen stem te horen, haha. Herkennen jullie dat ook? Maar dat ligt inmiddels ver achter mij en draai ik er nu mijn hand niet meer voor om.’

Via videoshopping gaan onze brillen de hele wereld over

Sharon: ‘Veilig online in contact blijven met de klant, is een nieuwe norm geworden. Ook wij hanteren die norm. Mensen bewogen zich al meer en meer online en dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Trendwatchers voorspellen steeds meer online- en videoshopping.’

Jetta: ‘Ik onderschrijf dat. Het leuke is dat wij dat al regelmatig doen. Neem bijvoorbeeld onze favoriete Franse fan Bem. Door middel van videobellen laten we Bem monturen en zonnebrillen zien die aan haar wensen voldoen. We kennen de vorm van haar gezicht en weten wat ze wil en waar ze naar op zoek is. Dit werkt prima zo en inmiddels zijn er bij haar in Zuid Frankrijk al heel wat mooie pakketjes afgeleverd.’

Wij zijn op weg naar een steeds duurzamere retail

Sharon: ‘Om ons heen zien we dat de tijd van massaconsumentisme verandert. Dat blijkt uit alle rapporten van wijze mensen die zich met de toekomst bezig houden. We zijn op weg naar een duurzamere retail. Die verandering is nodig, of we nu willen of niet. Gewoon omdat het veel beter is voor het milieu.’

‘Dat laatste voelt goed. Zeker omdat wij daar vanaf het begin af aan al bewust mee bezig zijn’, zegt Miranda. ‘Al onze monturen en zonnebrillen worden in Europese kleinere ateliers gemaakt met schone materialen en door eerlijke handen. Daar vind je geen massaproductie en enorme afvalbergen.’

Mooie Ogen brillencollectie is klein, exclusief en beter voor het milieu

Jetta: ‘Onze brillenpoetsdoekjes zien er geweldig mooi uit. Maar wisten jullie dat ze zijn gemaakt van gerecyclede petflesjes? Voor de consument gaan we de kant op van minder massa, minder materialisme en minder overvloedige keuzes. Wen er alvast maar aan want deze beweging is onomkeerbaar.’

Sharon: ‘Onze klanten zijn er aan gewend dat je bij Mooie Ogen geen overvloed aan keuzes zult vinden. Onze collectie is klein met als voordeel dat er van iedere bril maar één exemplaar is. Dus onze klanten combineren de zorg voor het milieu met exclusiviteit. Wil je het nog mooier hebben! Doordat wij een kleine collectie hebben, wisselen we ook sneller en blijven we niet met allerlei overschotten zitten die in de uitverkoop belanden. Nu we het daar toch over hebben. Het verbaast mij sowieso waarom veel kledingcollecties in een winkel maar één seizoen worden verkocht. Daarna volgt de sale en uiteindelijk wordt het weggegooid.’

Koop liever iets tijdloos dan achter iedere trend aan te lopen

‘Ik koop liever iets tijdloos, iets wat jaren mooi blijft, waar je geen afstand van kunt doen. Daarom vind je bij Mooie Ogen ook geen trendy brillenmerken. Wij en onze klanten gaan liever voor bloedmooi design met een luxe tijdloze uitstraling in plaats van ieder jaar weer achter de volgende zonnebrillen-trend aan te lopen. Ik geloof zeker dat in de toekomst de klant meer en meer toegroeit naar een combinatie van de online oriëntatie gevolgd door een bezoek aan de fysieke winkel. Wij ervaren dat nu al en daar hebben we geen glazen bol voor nodig.

Jetta: ‘Bovendien lenen onze producten zich niet voor een webshop. Onze brillen vormen een luxeproduct en geven de dragers een extra gevoel van welzijn. Onze klanten oriënteren zich inderdaad vaak eerst via onze Facebook-shop , de post op Instagram en Facebook livestreams (iedere zaterdagochtend) om vervolgens een afspraak te maken in de winkel. Het gebeurt regelmatig dat klanten ons van te voren foto’s sturen van de brillen die ze heel mooi vinden. Nadat we dan iemands gezichtsvorm hebben gezien, maken wij vooraf al een keuze van enkele brillen uit de collectie die perfect matchen. Als de klant vervolgens bij ons op visite komt (ja, zo voelt het) liggen deze monturen al klaar om gepast te worden.’ Sharon: ‘De vele positieve reacties van onze klanten op deze nieuwe manier van werken (uitsluitend op afspraak), sterken ons alleen maar om zo door te gaan. Door de afgesproken tijden is Mooie Ogen even helemaal voor de klant alleen. Het geeft de mensen een nog luxer en persoonlijker gevoel. ‘

Een toekomst vol Mooie Ogen, wij gaan ervoor

Inderdaad het zijn uitdagende tijden. We zitten met de hele wereld midden in een transitieperiode. We zijn nieuwsgierig wat het gaat worden. Welke kant we opgaan. Maar met onze scheppingskracht, vindingrijkheid, creativiteit en het talent om snel te schakelen gaan wij deze betere toekomst positief tegemoet. We zullen aan de wereld onze talenten blijvend laten zien. Net zoals de schoonheid en de creativiteit van Mooie Ogen en de ontwerpers waar we mee werken. Vier jaar geleden zijn we hier al mee gestart en we gaan er vol gas mee door. Gewoon omdat dit bij ons past en omdat wij hiermee de allerleukste klanten aantrekken en volledig onszelf kunnen zijn. Kom maar op met die toekomst, wij willen ons spraakmakende steentje bijdragen met heel veel Mooie Ogen. Kom je ook (na een afspraak) de komende tijd ons feestje in Schagen meevieren? Wij zien er naar uit.

Tot blogs

Sharon, Miranda en Jetta

Team Mooie Ogen